1. Praten met het kind over veranderen
Hulpverleners praten veel over kinderen, met elkaar en met ouders. Kinderen krijgen ook "leergesprekken" aangeboden. Samen praten over verandering, vanuit het perspectief van het kind en vanuit de belangen die het kind ervaart, komt veel minder voor. Dat lukt ook alleen als je begrijpt hoe het kind denkt en hoe je daarbij aan kunt sluiten.: technische kennis over ontwikkeling, die een echte ontmoeting mogelijk maakt. In deze deelsessie wordt aan de hand van videofragmenten en interview materiaal verder uitgewerkt hoe een dergelijk volgend gesprek over verandering vorm kan krijgen
Dr. E.C.(Frida) van Doorn, GZ psycholoog in opleiding tot klinisch psycholoog, werkzaam op de polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie van het ErasmusMC/Sophia.
2. Zo regelen we het samen! Het Dialoogmodel als verbindend perspectief
Het Dialoogmodel is in de jeugd-ggz ontwikkeld en wetenschappelijk onderzocht. De methodiek is gericht op het bevorderen van afstemming, overeenstemming en samenwerking tussen hulpvragers en hulpverleners. Het geboden, gevisualiseerd kader biedt de mogelijkheid om de invalshoeken van hulpvragers te verbinden met een gedegen multi-theoretisch professioneel perspectief. De werkwijze is gericht op versterking van verbondenheid, autonomie en competentie van alle betrokkenen. Zo wordt gewerkt aan voldoende wederzijds vertrouwen en partnerschap als essentiële basis voor effectieve hulpverlening. De hulpvragers voelen zich beter gehoord, gezien en erkend in hun behoeften en voorkeuren. Inzicht en overzicht bieden hen een hoopvol houvast en uitzicht op verandering.
Dr. George Westermann, kinder- en jeugdpsychiater, opleider aandachtsgebied k&j-psychiatrie, manager zorg, Orbis GGZ, afdeling kinderen en jeugdigen Sittard-Geleen.
Drs.ing. Jac Maurer, klinisch psycholoog/psychotherapeut, P-opleider, Orbis GGZ, afdeling kinderen en jeugdigen Sittard-Geleen.
3. Adviesgesprek als start van behandelingsplannen in de (dag)klinische praktijk
Tijdens een (dag) klinische opname wordt veel informatie over een kind verzameld en verkregen. Het Dialoogmodel helpt deze informatie te ordenen per ontwikkelingsgebied en de interactie met de omgeving beter te gaan begrijpen. Voor ouders helpt het Dialoogmodel om in begrijpbare taal en op een duidelijke manier alle bevindingen en onderzoeken uitgelegd te krijgen. In deze deelsessie laten wij zien hoe wij dit gebruiken in een kinderkliniek en kunt u ook oefenen met praktijkvoorbeelden.
Dr. Marijke Hofstra, kinder- en jeugdpsychiater, ErasmusMC Sophia, kinderkliniek.
Drs. Manuelle Flos, kinder- en jeugdpsychiater, ErasmusMC Sophia, kinderkliniek