Deelsessies

Dit congres hebben wij helaas moeten annuleren, inschrijven voor het congres is niet meer mogelijk.

Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. Bij uw aanmelding kunt u voor iedere ronde een voorkeur en een reservekeuze opgeven. U heeft keuze uit 5 verschillende deelsessies. Hieronder treft u meer informatie over de inhoud van de deelsessies.

1. Praten met het kind over veranderen
Hulpverleners praten veel over kinderen, met elkaar en met ouders. Kinderen krijgen ook "leergesprekken" aangeboden. Samen praten over verandering, vanuit het perspectief van het kind en vanuit de belangen die het kind ervaart, komt veel minder voor. Dat lukt ook alleen als je begrijpt hoe het kind denkt en hoe je daarbij aan kunt sluiten.: technische kennis over ontwikkeling, die een echte ontmoeting mogelijk maakt. In deze deelsessie wordt aan de hand van videofragmenten en interview materiaal verder uitgewerkt hoe een dergelijk volgend gesprek over verandering vorm kan krijgen
Dr. E.C.(Frida) van Doorn, GZ psycholoog in opleiding tot klinisch psycholoog, werkzaam op de polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie van het ErasmusMC/Sophia.
 
2. Zo regelen we het samen! Het Dialoogmodel als verbindend perspectief
Het Dialoogmodel is in de jeugd-ggz ontwikkeld en wetenschappelijk onderzocht. De methodiek is gericht op het bevorderen van afstemming, overeenstemming en samenwerking tussen hulpvragers en hulpverleners. Het geboden, gevisualiseerd kader biedt de mogelijkheid om de invalshoeken van hulpvragers te verbinden met een gedegen multi-theoretisch professioneel perspectief. De werkwijze is gericht op versterking van verbondenheid, autonomie en competentie van alle betrokkenen. Zo wordt gewerkt aan voldoende wederzijds vertrouwen en partnerschap als essentiële basis voor effectieve hulpverlening. De hulpvragers voelen zich beter gehoord, gezien en erkend in hun behoeften en voorkeuren. Inzicht en overzicht bieden hen een hoopvol houvast en uitzicht op verandering.
Dr. George Westermann,  kinder- en jeugdpsychiater, opleider aandachtsgebied k&j-psychiatrie, manager zorg, Orbis GGZ, afdeling kinderen en jeugdigen Sittard-Geleen.
Drs.ing. Jac Maurer, klinisch psycholoog/psychotherapeut, P-opleider, Orbis GGZ, afdeling kinderen en jeugdigen Sittard-Geleen.
 
3. Adviesgesprek als start van behandelingsplannen in de (dag)klinische praktijk
Tijdens een (dag) klinische opname wordt veel informatie over een kind verzameld en verkregen. Het Dialoogmodel helpt deze informatie te ordenen per ontwikkelingsgebied en de interactie met de omgeving beter te gaan begrijpen. Voor ouders helpt het Dialoogmodel om in begrijpbare taal en op een duidelijke manier alle bevindingen en onderzoeken uitgelegd te krijgen. In deze deelsessie laten wij zien hoe wij dit gebruiken in een kinderkliniek en kunt u ook oefenen met praktijkvoorbeelden.
Dr. Marijke Hofstra, kinder- en jeugdpsychiater, ErasmusMC Sophia, kinderkliniek. 
Drs. Manuelle Flos, kinder- en jeugdpsychiater, ErasmusMC Sophia, kinderkliniek
4. Pedagogische crisis en/of psychiatrisch probleem?
Binnen de GGZ gaat men er vanuit dat bij 3 tot 5% van de kinderen en jeugdigen sprake is van ernstige en complexe problematiek. Deze problemen betreffen hun emoties, cognities, gedrag en/of relaties, en hangen vaak samen met de situatie waarin ze opgroeien. Bureau Jeugdzorg (BJZ) rekent de 3 tot 5 % ernstig in ontwikkeling bedreigde kinderen/jeugdigen en hun gezinnen tot haar doelgroep. Aanname: De GGZ en BJZ ontmoeten vaak dezelfde kinderen en hun ouders.
Blijven we dit doen vanuit ieders eigen organisatie? 
Welke mogelijkheden om samen te werken zien wij?
Kan een gedeelde regie en een familiegroepsplan als leidraad hierbij helpen?
Marie-José G. de Graaf MEd, orthopedagogiek en sociale pedagogiek, teamleider Bureau Jeugdzorg Limburg.
Drs. Sandra Lemmens, orthopedagoog, in opleiding tot orthopedagoog-generalist, gedragswetenschapper Bureau Jeugdzorg Limburg.
 
5. Hoe kan de jeugdhulp zacht landen in een nieuw financieringsstelsel?
Discussiesessie onder leiding van de dagvoorzitter drs. Marjolein Wansink.
Prof.dr. Fop Verheij, hoogleraar klinische kinder- en jeugdpsychiatrie, Erasmus MC-Sophia te Rotterdam.
Katherine Diaz, gezinsmanager, Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam.
Drs. Ariëlle de Ruijter, directeur, Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Tevens voorzitter Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie en Gz-psycholoog en kinder- en jeugdpsychotherapeut, vrijgevestigde praktijk.